Portugáliadecemberben

Év végén tudtam, hogy lesz 5-6 szabad napom az ünnepek alatt. Persze elkezdtem repülőjegyeket keresni. Olyan helyet kerestem Európában, ahol decemberben is városnéző jó idő van és nem drágák a repülőjegyek… Így akadtam Portóra. És ha már Portóban vagyok, akkor miért ne vonatozzak át Lisszabonba is.

Lisszabonnal érdekes a kapcsolatom, ha valaki megkérdezte mi az a hely ahova bármikor mennék, azonnal rávágtam, hogy Lisszabon. Pedig még sose jártam ott és idén több helyen is jártam, egyik se Lisszabon volt, mégis folyton ott mocorgott a fejemben, hogy oda mennem kell.

Szóval Portugália decemberben is szuper hely. 15-20 fok, az esős időszak ellenére is sokszor kisüt a nap. Az óceánban ilyenkor nem lehet ugyan fürödni, de arra tökéletes, hogy mezitláb sétáljunk a parton, nézzük a szörfösöket, esetleg mi is kipróbáljuk milyen egy szörfdeszkán egyensúlyozni… és persze várost nézni ilyen időben talán még jobb is mint a rekkenő hőségben és nyári tömegben.

A Vándorboy csoportban kerestem útitársakat, így gyakorlatilag két idegennel indultam útnak (Györgyivel és Petivel), ez is egy érdekes tapasztalat volt, csak ajánlani tudom, hogy induljatok el és ismerkedjetek, sok jófej ember utazik 🙂

Tehát az út így nézett ki:

• 1. nap: Budapest – Porto repülő (wizzair)
  • 2. nap: Porto városnézés és Atlanti óceán partján séta, este borkóstolás
  • 3. nap: Utazás vonattal Lisszabonba, bóklászás a belvárosban, a szállásunk elfoglalása, ami egy hajó volt a kikötőben
  • 4. nap: óceánpart és Lisszabon városnézés
  • 5. nap: vonattal vissza Portóba és repülővel (szintén wizzair) haza

Portoborok és villamosok

Porto az Atlanti óceán partvidékén, a Douro folyó torkolatánál fekvő város, amelynek történelme a 4. századig és a római korig nyúlik vissza. Hihetetlenül érdekes kisváros a régi épületeivel (sok elhagyott régi csempés házzal), százéves villamosokkal, szuperjó metrókkal és kedves emberekkel és persze itt is akadt streetart bőven. Nem utolsó sorban ez a város Portugália híres borvárosa. Mi az óvárost néztük meg és kivillamosoztunk az óceánpartra. De nagyon érdekesnek tűnik a Douro völgy is, mint program, ami Portugália leghíresebb borvidéke.

A borokról csak annyit, hogyha szereted az édes borokat, akkor Portugáliát imádni fogod. Az általuk száraznak nevezett borok is olyan édesek mint itt az aszúbor. Az édesbortól kifeküdtem, olyan mint egy szirup, nagyon édes 😀

Főbb látnivalók:

• São Bento vasúti pályaudvar: minden nap nyitva áll és falán a város történetének jelentős eseményeit megörökítő azulejo (portugál csempe) gyűjtemény található.
  • D. Maria Pia-híd (régi vasúti híd), Gustave Eiffel tervei alapján építették 1876–1877-ben.
  • Katedrálisok, templomok: több is van, többségük szintén csempézett és sokszázéves, érdemes egy-kettőt belül is megnézni.
  • Vila Nova De Gaia: Az óvárossal szemben lévő rész, ami a portói bor otthona, borospincékkel, sok-sok étteremmel, a parton boroshordókkal teli régi hajókkal… Sok helyen ingyenes vezetés és borkóstoló található.
  • Livraria Lello: híres könyvesbolt, ahol a Harry Potter ihletődött állítólag. Sajnos csak kívűlről fotóztam le, akkora tömeg és sor volt mikor odaértünk, hogy feladtuk a bejutást.

Atlanti-óceánés a Felgueiras világítótorony

Portoban egy csodacuki régi sárga villamossal tudunk kimenni az óceánhoz… A parton pedig a méltán népszerű Felgueiras világítótoronyt is megcsodálhatjuk a pálmafák, sirályok, hatalmas hullámok mellett persze. A világítótorony le volt zárva a hatalmas hullámok miatt, de több turista átmászta a kerítést, köztük én is és így tudtam közelebbi képeket is készíteni… aztán jöttek a rendőrük és mindenkit kihajtottak onnan (hozzátenném, hogy jogosan, mert többméteres hullámok csaptak át a stégen és csapódtak a toronynak, szóval akit egy ilyen elkap annak eléggé veszélyben az élete…

Nálam bakancslistás volt, hogy az óceánparton mezitláb sétáljak, ezért a hűvös idő ellenére nekiálltam vetkőzni, hogy bokáig, térdig besétálok a pár fokos vízbe… Aztán pár lépés után egy akkora hullám jött, hogy derékig vizes lettem 😀 Az óceán hatalmas, kiszámíthatatlan, úgyhogy csak óvatosan…

Színes csempékés házak Portóban

Ebben a városban nem lehet betelni a színes házak és a házakon lévő ezerféle díszes csempe látványával. Mindegyik más színű, más mintázatú, csodálatos.

Portugálételek és italok

Portugália mediterrán ország és mint ilyen télen is tele van gyümölccsel, zöldségekkel, az óceán miatt a halak és herkenytűkből is van mit válogatni. Sokfelé kapni a codfish nevű kaját, ami fasírtszerű puffancs halból. Szinte minden méteren vannak pékségek és cukrászdák, sós ételeket alig találtunk reggelente, édeset viszont annál inkább. Nagyon híres süteményük a pastéis (amelyből a leghíresebb Lisszabon Belém negyedében található a pastéis de belém), ez egy frissen, melegen árusított levelestészta vaníliás, sok helyen vaníliás-fahéjas krémmel. Nekem nagyon ízlett, minden nap ettem párat. Plussz kóstoljátok meg a lángolt kolbászt, amit tényleg lángolva adnak, az egész pult égett ahogy csinálták.

Portugália a világ 6. legnagyobb bortermelő és forgalmazó országa, az ország nagy része be van ültetve szőlővel. A Porto melletti Douro borvidéken a szigorú előírások szinte csak őshonos portugál fajták termesztését engedik meg. A portói bort főleg az alábbi, „klasszikus” fajták adják: touriga nacional, touriga franca, tinta roriz (ezt Spanyolország határterületein tempranillo néven kedvelik), tinta cao, tinta barroca. Ezek a borok számomra rendkívűl édesnek hatottak, édes vörösbort még sosem ittam. Ott a szárazbor is édes, nagyon érdekes élmény volt a borkóstolón részt venni.

Lisszabonte csodaváros

Fogalmam sincs honnan kezdjem, talán onnan, hogy Lisszabon szerelem volt első látásra. Amikor a vonatpályaudvaron leszálltunk, az óváros mellett, 18 fok volt és napsütés és illatok és színes házak, teljesen elvarázsolódtam. Lisszabonnak van egy nagyon kedves bohém kisugárzása, kedvesek és a mediterránokhoz képest visszafogottak az emberek, nagyon jó a közlekedés és mindenhol vannak streetartok, szuper kis éttermek, víz és napfény, teljesen odavoltam.

Lisszabon nem 1-2 napos város, ezt már akkor is tudtam, amikor oda mentem, ezért nem is volt célom, hogy mindent bejárjak, inkább hagytam, hogy a spontán barangolások adta látnivalók elvarázsljanak. És biztos vagyok benne, hogy ide még többször visszajövök.

Amiket érdemes megnézni:

• Alfama, az óváros: itt a legjobb céltalanul kóborolni, bóklászni a szűk sikátorokban, a meredek lépcsős utcákban, fel lehet menni tetőteraszokra (rooftop) és szuper kilátásban lehet részünk.
  • Belém: vonattal és villamossal is kimehetünk a Belém negyedbe, ami a Tajo folyó torkolatánál van. Itt sok múzeum, a híres Belém torony, Jeromos monostor és a Pastéis de Belém cukrászda a látnivaló, illetve a kikötők és sokféle streetart. Mi a Belém torony melletti kikötőben aludtunk egy hajón, érdemes kipróbálni, szuper volt.
  • 28-as villamos és kis haverjaik: Lisszabon tele van sokéves régi villamosokkal, a 28-as a legszebb útvonal, de a többi is csodacuki és nagy élmény.
  • LX-Factory: Lisszabon bohém része a Ponte 25 de Abril híd lábánál. Street artok tömkelege, designboltok és kávézók, könyvesbolt a látnivalók. Imádtam!
  • Time Out Mercado da Ribeira (piac és sok étterem)

Lisszabona street art nagyhatalom

Designer lelkem azonnal elvarázsolódott a sok street art láttán. A legjobban egy friss rókás street artot akartam lefotózni és nagy mázlimra meg is láttam a villamosról, azonnal leszálltam és körbecsodáltam. Minden kis utcában, sarokban, ezer helyen bukkanak fel ezek a csodák.

Carcavelosa szörfparadicsom

Lisszabontól 20 perces vonatútra van Carcavelos, ami az Atlanti óceánnál fekvő kis szörfös település. Amikor kiértem hétágra sütött a nap, azonnal ledobtam a cipőmet és mezitláb sétáltam a szörfösök között.

Hajón aludni,miért ne?

Lisszabonba a booking.com-on foglaltam szállást és teljesen véletlenül akadtam a hajóra, pontosabban egy kis yachtra, amit szállásként is kiadnak. Még sose aludtam hajón, így ez is egy szuper élmény lett, kicsit szűkös, kicsit mozog éjjel is, de a kikötőben aludni menő 😀 A hajó a Belém toronytól pár méterre volt, a legközelebbi kis kikötőben.

Györgyinek és Petinek köszönöm, hogy velem tartottak, jó emlék lesz ez a kirándulás is.